Luento: Kuinka koira oppii? Ehdollistamiskoulutuksen perusteet.

Luennoitsija kanakoiria harrastava Juhani Sirniö.

Luennolla tutustutaan mm. seuraaviin;

Positiivinen vahvistaminen – Mitä se tarkoittaa?

•Operantti ehdollistaminen

•Klassinen ehdollistaminen

•Mitä vahvisteet ovat, nakkisirkus vai palkka työstä?

•Vahvisteiden hallinta ja käyttö

•Itsehillintä, vireen hallinta

Paikka: Alatornion metsästysseuran maja

Milloin: 18.2.2018 klo 12.00 alkaen. Arvio kestosta noin 3-4h.

Mitä maksaa:

LPNY-Jäsen 15€,

LPNY:n vuoden 2017 kokeissa ja tapahtumissa talkoilemassa olleille henkilöille yhdistys tarjoaa luennon.

Ilmoittaudu etukäteen osoitteeseen: maaritfohr@gmail.com.

Lämpimästi tervetuloa kaikille mukaan!

Luennoitsijan esittely

Juhani Sirniö

Olen Torniolainen kanakoirametsästäjä, joka on innostunut lintukoirien kouluttamisesta metsästyksen kannalta oleellisten asioiden osalta. Kouluttelen keskimäärin noin kahtasataa seisovaa koiraa vuosittain ja niitä on tullut nähtyä metsällä, kokeissa ja treenitilanteissa lähes tuhannen koiran verran. Ensimmäinen koira minulla on ollut yli 40 vuotta sitten. Ennen seisojia minulla on ollut sekä sekarotuisia koiria, että saksanpaimenkoira ja dobermanni. Oma koulutustapani perustuu ehdollistamiseen ja vahvisteiden käyttöön. En käytä rankaisua koulutuksessani. Minusta on tehokkaampaa opettaa oikea käytös ja toimintamalli, kuin koittaa korjata vääriä käytöksiä. Vaikkakin oma kiinnostukseni keskittyy seisovien koirien parissa työskentelyyn, koulutus ja koiran oppimismekanismi on sama rodusta riippumatta, vain sovellukset vaihtelevat käyttötavan ja -tarpeen mukaan.

Vietämme yhdistyksen pikkujouluja lauantaina 11.11.2017 klo 17:00 alkaen ? paikkana Villa Letto Torniossa, Koivuletontie 345.
Osallistumismaksu 25€, tänä vuonna talkoilijana olleille ilmainen. Sisältää ruoan ja ruokajuomat (juomia rajallisesti, joten voi ottaa myös omia mukaan ?) Muista pieni lahja pukinkonttiin
Ilmoittautumiset 31.10 mennessä elsi.hyrkas@outlook.com
Tervetuloa!

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Yhdistyksen syyskokous pidetään tiistaina 21.11.2017 klo 18 Kemissä Jahti ja kalamiesten toimitiloissa, Ouluntie 81. Asialistalla hallitus ja puheenjohtaja valinnat, talousarvio 2018, toimintasuunnitelma 2018, toimikuntien vetäjät valitaan myös. Jäsenistö voi esittää kysymyksiä ja ehdotuksia kokouksessa käsiteltäviksi asioiksi 1kk ennen kokousta.
Tervetuloa kaikki jäsenet!

Huhtikuu 2018