Länsi-Pohjan Noutajakoirayhdistyksen Vesityöskentelykoulutus 21.-22.7.2018

Yhdistyksemme järjestää (yhteistyössä Suomen Metsästysnoutajien kanssa) noutajien vesityöskentelykoulutuksen. Kouluttajana toimii Matti Rusi, joka on toteuttanut koulutuksen Jyry Tuomisen kanssa Raaseporissa kahtena vuotena ja sen jälkeen vetänyt saman koulutuksen mm. Oulunsalossa ja Eestissä 2017. Saman konseptin mukaisesti koulutuksen on pitänyt myös Heikki Nevalainen Pohjois-Karjalassa 2017.

Koulutuksen tarkoituksena on kouluttaa koirien ohjaajía suunnittelemaan ja toteuttamaan erilaisia vesityöskentelytehtäviä koirilleen. Koulutus toteutetaan omien koirien kanssa käytännönläheisten tehtävien avulla. Harjoitamme koirakoita pidentämään työskentelyetäisyyttä vedessä, tekemään vaativaa hakutyöskentelyä peitteisellä vesialueella, ylittämään maasto- ja vesiesteiden rajoja noudoissa sekä työskentelemään veneestä käsin.

Koulutus toteutetaan yhden päivän kokonaisuutena, jossa aamupäivänä työskentelevät ALO-luokan koirat ohjaajineen ja iltapäivällä AVO- ja VOI-luokan koirat ohjaajineen. Ohjaajat ovat tervetulleita kuuntelemaan koulutusta sekä aamu- että iltapäivällä saadakseen kokonaiskuvan sekä nuorempien että edistyneempien koirien kouluttamisesta.

Koulutukseen osallistuvien koirien tulisi omata normaalit metsästysnoutajan ominaisuudet eli pysyä paikallaan laukauksissa, tulla luokse kutsuttaessa ja omata normaalit metsästystaipumukset. Ohjaajien on syytä varautua kastumaan koulutuksessa; sadepuvun housut ja kumisaappaat/vettä kestävät vaelluskengät sekä muu säänmukainen vaatetus on oikea varustus.

Koulutuksen hinnat:

Aktiivijäsenet veloituksetta

L-PNY jäsen 15€

Ei jäsenet 30€

Kuunteluoppilaat, jäsen 5€, ei jäsen 10€

Ilmoittautumiset 15.7 mennessä osoitteeseen jennirontti@outlook.com

Laita viestiin millä tasolla koirasi on, ALO, AVO tai VOI.

Ilmoittautuneille lähetetään tarkemmat ohjeet ja maksutiedot.

_________________________________________________________________________

Luento: Kuinka koira oppii? Ehdollistamiskoulutuksen perusteet.

Luennoitsija kanakoiria harrastava Juhani Sirniö.

Luennolla tutustutaan mm. seuraaviin;

Positiivinen vahvistaminen – Mitä se tarkoittaa?

•Operantti ehdollistaminen

•Klassinen ehdollistaminen

•Mitä vahvisteet ovat, nakkisirkus vai palkka työstä?

•Vahvisteiden hallinta ja käyttö

•Itsehillintä, vireen hallinta

Paikka: Alatornion metsästysseuran maja

Milloin: 18.2.2018 klo 12.00 alkaen. Arvio kestosta noin 3-4h.

Mitä maksaa:

LPNY-Jäsen 15€,

LPNY:n vuoden 2017 kokeissa ja tapahtumissa talkoilemassa olleille henkilöille yhdistys tarjoaa luennon.

Ilmoittaudu etukäteen osoitteeseen: maaritfohr@gmail.com.

Lämpimästi tervetuloa kaikille mukaan!

Luennoitsijan esittely

Juhani Sirniö

Olen Torniolainen kanakoirametsästäjä, joka on innostunut lintukoirien kouluttamisesta metsästyksen kannalta oleellisten asioiden osalta. Kouluttelen keskimäärin noin kahtasataa seisovaa koiraa vuosittain ja niitä on tullut nähtyä metsällä, kokeissa ja treenitilanteissa lähes tuhannen koiran verran. Ensimmäinen koira minulla on ollut yli 40 vuotta sitten. Ennen seisojia minulla on ollut sekä sekarotuisia koiria, että saksanpaimenkoira ja dobermanni. Oma koulutustapani perustuu ehdollistamiseen ja vahvisteiden käyttöön. En käytä rankaisua koulutuksessani. Minusta on tehokkaampaa opettaa oikea käytös ja toimintamalli, kuin koittaa korjata vääriä käytöksiä. Vaikkakin oma kiinnostukseni keskittyy seisovien koirien parissa työskentelyyn, koulutus ja koiran oppimismekanismi on sama rodusta riippumatta, vain sovellukset vaihtelevat käyttötavan ja -tarpeen mukaan.

Vietämme yhdistyksen pikkujouluja lauantaina 11.11.2017 klo 17:00 alkaen ? paikkana Villa Letto Torniossa, Koivuletontie 345.
Osallistumismaksu 25€, tänä vuonna talkoilijana olleille ilmainen. Sisältää ruoan ja ruokajuomat (juomia rajallisesti, joten voi ottaa myös omia mukaan ?) Muista pieni lahja pukinkonttiin
Ilmoittautumiset 31.10 mennessä elsi.hyrkas@outlook.com
Tervetuloa!

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Yhdistyksen syyskokous pidetään tiistaina 21.11.2017 klo 18 Kemissä Jahti ja kalamiesten toimitiloissa, Ouluntie 81. Asialistalla hallitus ja puheenjohtaja valinnat, talousarvio 2018, toimintasuunnitelma 2018, toimikuntien vetäjät valitaan myös. Jäsenistö voi esittää kysymyksiä ja ehdotuksia kokouksessa käsiteltäviksi asioiksi 1kk ennen kokousta.
Tervetuloa kaikki jäsenet!

Elokuu 2018